Δημιουργικές αφηγήσεις: Η Λουΐζα και το κόκκινο κουμπί

 Μες στα Χριστούγεννα, εμφανίστηκε στον κόσμο των παραμυθιών, ένα κοριτσάκι βγαλμένο από άλλη εποχή, γεμάτο γλύκα και παιχνιδιάρικη διάθεση, η μικρή Λουΐζα. 

Η Σοφία Πολίτου-Βερβέρη γράφει μια ιστορία που "μυρίζει" παιδικές αναμνήσεις και η Ζακλίν Πολεμάκη εικονογραφεί με χρώματα αυθεντικά "ζωγραφικά", όπως θα χρωμάτιζε ένα παιδί, χρώματα που μοιάζουν να προέρχονται από καλοξυσμένη ξυλομπογιά. 

Διαβάσαμε τη "Λουΐζα και το Κόκκινο Κουμπί" και η πρώτη αντίδραση ήταν "Πάλι, πάλι, μου άρεσε!". 

Την ξαναδιαβάσαμε πολλές φορές και την κάναμε φίλη μας, έγινε η "μικρή Λουΐζα με την κούκλα της". Φτιάξαμε πολλές αναμνήσεις μαζί της, μέσα από κατασκευές και παιχνίδια, που πολύ θέλουμε να μοιραστούμε μαζί σας! :) 

Η φωτογραφία ανήκει στη Σταματία Παρηγόρα και απεικονίζεται η γατούλα της ο Ρίκο, που λατρεύει κι εκείνος τη μικρή Λουΐζα! 

Οι παρακάτω δραστηριότητες αφορούν σε τάξεις με αρκετά παιδιά, αλλά είναι εύκολα προσαρμόσιμες και για το σπίτι για ενασχόληση με ένα ή δύο παιδιά. 

Στην πορεία διδασκαλίας έχουμε στο μυαλό μας μια σπειροειδή μορφή εξέλιξης των δραστηριοτήτων, που ακολουθεί τη θεωρία SPIN, δηλαδή ξεκινάμε από δραστηριότητα συναισθηματικής νοημοσύνης, μετά προχωράμε σε δραστηριότητα κοινωνικής νοημοσύνης και έπειτα ασχολούμαστε με δραστηριότητες πολλαπλής νοημοσύνης. Επιπλέον, οι δραστηριότητες εναλλάσσονται σε παθητικές και ενεργητικές, ώστε να υπάρχει ισορροπία στην εγκεφαλική δραστηριότητα και να πετύχουμε τα μέγιστα μαθησιακά οφέλη.

Δραστηριότητα ενδοπροσωπικής νοημοσύνης: 

Πρώτα απ' όλα, βυθιστήκαμε στο υπέροχο κόκκινο χρώμα του βιβλίου! 
Με τα δάχτυλα απλώσαμε κόκκινη τέμπερα σε χαρτί ακουαρέλας και, μόλις στέγνωσε το χρώμα, κολλήσαμε κουμπιά χειροτεχνίας διαφόρων χρωμάτων, χωρίς να θέλουμε να μοιάζει σε κάτι συγκεκριμένο η εικόνα. Με τα δάχτυλα ακουμπάμε ένα ένα τα κουμπάκια και αυτό μας χαλαρώνει πολύ. 


Δραστηριότητα κιναισθητικής νοημοσύνης: 

Οι γατούλες του παραμυθιού μας έκαναν να σκεφτούμε ένα διασκεδαστικό παιχνίδι! 
Υπάρχουν χαλάκια χρωματιστά, τετράγωνα ή στρογγυλά, τα οποία είναι οι φωλιές των ποντικών. Ο κανόνας είναι πως μόνο δύο παιδιά μπορούν να βρίσκονται στη "φωλιά". Η μουσική αρχίζει και τα ποντικάκια-παιδιά βγαίνουν από τις φωλιές τους κι αρχίζουν να τρέχουν για να βρουν το κρυμμένο τυράκι που έχεις κρύψει μες στο δωμάτιο, σε ψιλοεμφανές σημείο. Ο ενήλικας είναι η γάτα που τα κυνηγά πριν βρουν το κρυμμένο τυράκι. Αν είναι στη φωλιά τους δεν μπορεί να τα πιάσει, αλλά αν είναι εκτός, μπορεί να τα φυλακίσει και να τα "μετατρέψει" σε γατάκια, για να γίνει το παιχνίδι δυσκολότερο. Για να δούμε ποιος θα κερδίσει, οι γάτες ή τα ποντίκια;

Δραστηριότητα λογικομαθηματικής νοημοσύνης: 

Ας κάνουμε κι ένα πείραμα με ένα τεμπέλικο κόκκινο κουμπί. Όσο τεμπέλικο κι αν σας φανεί, θα βοηθήσει να αντιληφθείτε τι σημαίνει "αδράνεια". Θα χρειαστείτε ένα ποτήρι, ένα κομμάτι χαρτί (π.χ. μέγεθος τραπουλόχαρτου) και ένα μεγάλο κουμπί (ναι, ωραία ιδέα το κόκκινο!). 
Ακουμπήστε το χαρτί στο στόμιο του ποτηριού και το κουμπί στο κέντρο του χαρτιού. Είτε σύρτε με ταχύτητα το χαρτί είτε σπρώξτε το με δύναμη. Το ζητούμενο είναι να μετακινηθεί στην ευθεία, χωρίς να ανασηκωθεί. 
Τι θα συμβεί; Το χαρτί μετακινείται και πέφτει στο τραπέζι. Το κουμπί πέφτει στο ποτήρι. 
Γιατί συμβαίνει αυτό; Επειδή το κουμπί είναι βαρύτερο από το κομμάτι χαρτιού, η αδράνειά του είναι μεγαλύτερη. Η δύναμη που χρησιμοποιήθηκε, μετακίνησε το χαρτί, αλλά δεν ήταν αρκετή για να θέσει σε κίνηση και το κουμπί. 
Αδράνεια ονομάζεται η τάση ενός σώματος να διατηρηθεί σε ηρεμία ή σε κίνηση. Το σώμα κινείται μόνο όταν μια εξωτερική δύναμη επιδράσει σ' αυτό και το θέσει σε κίνηση. Το σώμα διατηρεί εξίσου την κινητική του κατάσταση, μέχρι κάτι να το σταματήσει. Όταν φρενάρει, π.χ. το αυτοκίνητο στο οποίο επιβαίνεις, το σώμα σου πάει μπροστά (γι' αυτό είναι ασφαλές να φοράμε ζώνη!), επειδή προσπαθεί να διατηρήσει την κίνηση και την ταχύτητα του κινούμενου οχήματος. 

Δραστηριότητα μουσικής και χωροταξικής νοημοσύνης: 

Μπορούμε να τραγουδήσουμε το τραγούδι "Κόκκινο": https://www.youtube.com/watch?v=dLK30FSJljI ή να ακούσουμε ζωηρά τραγούδια ροκ εν ρολ και να ζωγραφίσουμε. Για να το κάνουμε ακόμα πιο ενδιαφέρον, βάζουμε λίγη μαγειρική σόδα και από πάνω κίτρινη και κόκκινη τέμπερα. Ανακατεύουμε λιγάκι με μια οδοντογλυφίδα να γίνει πορτοκαλί το χρώμα και μετά ρίχνουμε λίγο ξύδι. Ωπ, μικρή έκρηξη χρωμάτων! Αυτός ο μικρός πειραματισμός θα κάνει λίγο πιο ενδιαφέρουσα τη δημιουργική διαδικασία και θα ενεργοποιήσει ευχάριστα τον εγκέφαλο του παιδιού. 

Δραστηριότητα κιναισθητικής νοημοσύνης: 

Την έμπνευση για αυτή την κατασκευή, που βοηθά πολύ τη λεπτή κινητικότητα μικρών, αλλά και μεγαλύτερων παιδιών, μας τη δίνει η μοδίστρα της ιστορίας! 
Αφήστε τα παιδιά να δημιουργήσουν ένα πολύ χρωματιστό και εντυπωσιακό καλάθι. Θα χρειαστείτε ένα καλάθι με κενά και χοντρό χρωματιστό μαλλί. Απλά περνά το μαλλί μέσα από τις τρυπούλες του καλαθιού, δημιουργώντας ένα πολύ ωραίο αποτέλεσμα, όπως φαίνεται και στην εικόνα δεξιά. 

Δραστηριότητα διαπροσωπικής νοημοσύνης: 

Διαβάζουμε την ιστορία της Λουΐζας και συζητάμε... Ποια πράγματα δεν τα έχουμε συναντήσει ποτέ; Ίσως μια μοδίστρα, το παζάρι της Κυριακής με τα χειροποίητα είδη, πιθανόν μια πάνινη κούκλα γεμισμένη με μυρωδικά, όπως η λεβάντα κ.ο.κ. Το παραμύθι της Λουΐζας έχει ακριβώς αυτή τη μαγεία: ένα άρωμα περασμένης εποχής, με αναμνήσεις του χειροποίητου, της φροντίδας και της κρυμμένης ευωδιάς. 


Ευχαριστούμε, Σοφία, για την υπέροχη φίλη που μας γνώρισες και την υπέροχη ιστορία που μας χάρισες! Θα βλέπουμε με τρόπο διαφορετικό πια κάθε κόκκινο κουμπί! ;) 

Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δυσορθογραφία: Συμφωνικά συμπλέγματα

Κάνοντας δουλειές του σπιτιού με παιδιά

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην τάξη