Από το σπίτι μου στον κόσμο ολόκληρο: Μια δραστηριότητα γεωγραφίας για παιδιά

 Πρόσφατα, σε μια δράση για μικρούς αρχιτέκτονες, χρειάστηκε να αντιληφθούμε έννοιες, όπως "γειτονιά", "πόλη", "χώρα", ώστε να μπορέσουμε να φανταστούμε και να δημιουργήσουμε τρισδιάστατους κόσμους. 

Παιδιά μικρά είναι δύσκολο να αντιληφθούν έννοιες της πόλης και της χώρας, αλλά λίγο μεγαλύτερα παιδιά, από Α' Δημοτικού, αρχίζουν και τις αντιλαμβάνονται, όλο και πιο ξεκάθαρα όσο μεγαλώνουν σε ηλικία. 

Μια δραστηριότητα που βοήθησε πολύ να αντιληφθούν τα παιδιά τη θέση τους στον κόσμο και τη μεγάλη διαφορά μεταξύ γειτονιάς και ηπείρου ή και πλανήτη, είναι η παρακάτω, με αναλυτικά βήματα για να τη δημιουργήσετε κι εσείς, είτε γονιός είτε εκπαιδευτικός: 


Μπορείτε να ξεκινήσετε από τον πλανήτη και να πάτε προς το σπίτι ή και το αντίθετο. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, καλό είναι να αναζητάτε σε κάθε εικόνα που κολλάνε τα παιδιά σε ομόκεντρο κύκλο, γνωστά σημεία. Π.χ. στον πλανήτη την ήπειρο, μετά τη χώρα και μετά το νησί της Κρήτης. 

Εμείς ξεκινήσαμε από το σπίτι μας. Κόψαμε ένα μικρό κύκλο και κολλήσαμε πάνω ένα ασπρόμαυρο εκτυπωμένο σπιτάκι, που βάψαμε σε αγαπημένα χρώματα. 


Αμέσως μετά, κόψαμε ένα μεγαλύτερο κύκλο και κολλήσαμε επάνω μια εκτυπωμένη εικόνα δρόμου-γειτονιάς, την οποία, επίσης, βάψαμε: 



Συζητήσαμε τι έχει μια γειτονιά: ίσως ένα πάρκο, σίγουρα ένα σούπερ μάρκετ ή ένα μίνι μάρκετ, πιθανόν μια εκκλησία, δρόμους και αυτοκίνητα και πολλά πολλά σπίτια. Πολλές γειτονιές μας φτιάχνουν μια πόλη και εδώ έδωσα μια έτοιμη έγχρωμη εκτυπωμένη εικόνα της πόλης του Ηρακλείου, στην οποία διακρίναμε κάποια διάσημα μνημεία της πόλης μας και τονίσαμε και τη σπουδαιότητα που έχει ένα λιμάνι για μια πόλη: 

Η πόλη δεν είναι το όριο του κόσμου μας. Βρίσκεται σε ένα νησί, εν προκειμένω, ή σε μεγαλύτερο κομμάτι στεριάς. Μιλήσαμε για το νησί της Κρήτης και για τις άλλες πόλεις που βρίσκονται σ' αυτό, όπως και άλλα μέρη που έχουμε επισκεφτεί. Κολλήσαμε ένα ασπρόμαυρο εκτυπωμένο νησί της Κρήτης, γιατί, ζωγραφίζοντάς το, αντιλαμβάνονται καλύτερα το σχήμα του νησιού και τα όρια του: 

Έπειτα, μιλήσαμε για την Ελλάδα, τη χώρα μας. Η χώρα έχει πολλές πόλεις, νησιά, όπως στην περίπτωση της δικής μας χώρας (αλλά όχι πάντα), και αρκετά μεγάλα κομμάτια στεριάς, όπου μένουν πολλοί άνθρωποι, υπάρχουν πολλές γειτονιές και σπίτια. Πάντα επαναλαμβάναμε τις γνωστές μας έννοιες, για να αντιληφθούν τα μεγαλύτερα σύνολο που περιλαμβάνουν τις μικρότερες έννοιες: 


Πάμε τώρα στα πιο δύσκολα: στην ήπειρο. Αυτή σαν έννοια είναι ζόρικη. Βοήθησε, όμως, το να εντοπίσουμε τη χώρα και το νησί μας στην Ευρώπη, όπως και να δούμε άλλες χώρες και να συζητήσουμε για το τι ξέρουμε και αναγνωρίζουμε σε αυτές: π.χ. διάσημα μνημεία ή διάσημα φαγητά ή γνωστές εκφράσεις από τις γλώσσες που μιλούν: 


Το αποτέλεσμα, μέχρι στιγμής, ήταν αυτό: 


Και, τέλος, μια εικόνα του πλανήτη μας και, με χαρά, εντοπίσαμε την ήπειρο, τη χώρα και το νησί μας! 


Χαράξαμε στην κορυφή με κοπίδι μια γραμμούλα και περάσαμε διπλόκαρφο για να ενώσουμε όλους τους ομόκεντρους κύκλους και να τους φτιάξουμε σε βιβλιαράκι! Τέλειο! 


Αν κάνατε κι εσείς αυτή τη δραστηριότητα στο σπίτι ή στην τάξη, θα είναι χαρά μας να μοιραστείτε ιδέες και εμπειρίες! :) 


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δυσορθογραφία: Συμφωνικά συμπλέγματα

Κάνοντας δουλειές του σπιτιού με παιδιά

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην τάξη