Θεωρία πολλαπλής νοημοσύνης: Χωρική (ή χωροταξική) νοημοσύνη

Ο Howard Gardner είναι αναπτυξιακός ψυχολόγος, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, γνωστός παγκοσμίως για τη θεωρία του περί Πολλαπλής Νοημοσύνης.

Σύμφωνα με τη θεωρία αυτή, υπάρχουν οκτώ διαφορετικά και ανεξάρτητα είδη νοημοσύνης. Η νοημοσύνη, δηλαδή, δεν είναι μια μοναδική και ενιαία οντότητα, αλλά αποτελείται από ξεχωριστές και ανεξάρτητες μονάδες.

Συγκεκριμένα, η χωρική (ή χωροταξική) νοημοσύνη αφορά στην ικανότητά μας να αντιλαμβανόμαστε το χώρο με ακρίβεια (όπως, π.χ., ο κυνηγός, ο ιχνηλάτης ή ο οδηγός) και να τον διαμορφώνουμε ανάλογα με τις ανάγκες μας (όπως, π.χ., ο διακοσμητής εσωτερικών χώρων, ο αρχιτέκτονας, ο καλλιτέχνης ή ο εφευρέτης).

Αυτός ο τύπος νοημοσύνης συνεπάγεται ευαισθησία στα χρώματα, στις γραμμές, στα σχήματα, στη μορφή, στο χώρο, αλλά και στο πώς σχετίζονται αυτά τα στοιχεία μεταξύ τους. Περιλαμβάνει, επίσης, την ικανότητα να απεικονίζουμε νοερά και να αναπαριστούμε γραφικά τις ιδέες μας για το χώρο.

Σχετική βιβλιογραφία:
- Gardner, H. (1983): Frames Of Mind: The Theory Of Multiple Intelligences, Basic Books, New York
- Gardner, H. (1995, 2006): Πώς Το Παιδί Αντιλαμβάνεται Τον Κόσμο, Ατραπός, Αθήνα
- Μόττη-Στεφανίδη, Φρόσω (1999): Αξιολόγηση Της Νοημοσύνης Παιδιών Σχολικής Ηλικίας Και Εφήβων, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα
- Schiller, P. & Phipps, P. (2002, 2003): Δραστηριότητες Για Την Υποστήριξη Των Πολλαπλών Τύπων Νοημοσύνης Στο Νηπιαγωγείο, Σαββάλας, Αθήνα

Οι παρακάτω δραστηριότητες που προτείνονται, είναι προϊόν πνευματικής ιδιοκτησίας. Για οποιαδήποτε αναδημοσίευση, είναι απαραίτητη η επικοινωνία μαζί μου (kalosagogos@gmail.com).

Πειραματισμοί με χρώματα και πινέλα 

Πόσο συναρπαστικό θα είναι να χρησιμοποιήσουμε αντισυμβατικά μέσα για να δημιουργήσουμε τις πιο ξεχωριστές ζωγραφιές; Μοιραστείτε αυτό τον ενθουσιασμό με τα μικρά σας ζουζούνια και θα το απολαύσετε κι εσείς περισσότερο απ' όλους!

Χρησιμοποιήστε φτερά αντί για πινέλα, απλώστε ξύσμα ξυλομπογιάς με τα δάχτυλά σας για πιο αχνό και καλλιτεχνικό αποτέλεσμα, βρέξτε χρωματιστή κιμωλία και γράψτε πάνω σε μαύρο κανσόν χαρτόνι (ψεκάστε με λακ μετά για να σταθεροποιηθεί το αποτέλεσμα) και άλλες διαφορετικές τεχνικές.

Ευαισθητοποιήστε το παιδάκι σας για τα άτομα με αναπηρία χρησιμοποιώντας το πινέλο με το στόμα ή με τα δάχτυλα του ποδιού, εξηγώντας ότι κάποιοι άνθρωποι δεν είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν τα χέρια τους, παρ' όλ' αυτά βρίσκουν άλλους τρόπους για να συνεχίσουν να κάνουν αυτό που απολαμβάνουν και τους δίνει ζωή!

Κολάζ με υλικά ανακύκλωσης

Σχεδιάστε ένα μεγάλο σχέδιο σε χαρτί του μέτρου ή σε κόλλα Α3 (π.χ. ένα πρόσωπο ή μια εικόνα δάσους ή θάλασσας) και κολλήστε πάνω μικρά κομματάκια από περιοδικά, συσκευασίες προϊόντων ή υλικά που δε χρειάζεστε πια (π.χ. από χαρτί περιτυλίγματος, συνδετήρες, μια κορδελίτσα κλπ.). Χρησιμοποιήστε τα υλικά ανάλογα με το χρώμα που θέλετε να πετύχετε, έτσι ώστε το αποτέλεσμα να είναι στα χρώματα και στα σχήματα που περιμένατε.

Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να φτιάξετε ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο τοίχου (κάντε κλικ εδώ και δείτε την προτελευταία εικόνα) ή τις προσωπογραφίες όλης της οικογένειας και να στολίσετε ένα δωμάτιο!

Φως και χρώματα

Το μόνο δύσκολο σ' αυτή τη δραστηριότητα είναι να βρείτε τρεις φακούς. Κατά τ' άλλα, το μόνο άλλο που χρειάζεστε είναι τρεις χρωματιστές ζελατίνες, μία κόκκινη, μία πράσινη και μία μπλε.

Με ένα λαστιχάκι εφαρμόστε κάθε χρωματιστή ζελατίνα σε ένα φακό, έτσι ώστε ο ένας φακός να βγάζει μπλε χρώμα, ο άλλος κόκκινο και ο τρίτος πράσινο.

Σε ένα σκοτεινό δωμάτιο, πειραματιστείτε με τους συνδυασμούς των χρωμάτων φωτίζοντας τον τοίχο σε συγκεκριμένο σημείο. Ειδικά αν ο φακός έχει διαβαθμίσεις στην ένταση του φωτός, μπορείτε να φτιάξετε πάρα πολλούς συνδυασμούς χρωμάτων, βάζοντας δύο-δύο τους φακούς.

Μην ξεχάσετε να βάλετε και τους τρεις φακούς να δείχνουν στο ίδιο σημείο και θα δείτε τι χρώμα βγάζει!


Άδεια Creative Commons
Το έργο με τίτλο "Θεωρία πολλαπλής νοημοσύνης: Χωρική (ή χωροταξική) νοημοσύνη" από τη δημιουργό Ελένη Γαρυφαλάκη διατίθεται με την άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Μη εισαγόμενο .
Βασισμένο σε έργο στο kalosagogos.blogspot.com.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δυσορθογραφία: Συμφωνικά συμπλέγματα

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην τάξη

Κάνοντας δουλειές του σπιτιού με παιδιά