Μελέτη θεωρητικών μαθημάτων για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες

Η μελέτη των θεωρητικών μαθημάτων που απαιτούν ανάγνωση και αποστήθιση κειμένου, όπως είναι η ιστορία, τα θρησκευτικά και άλλα, είναι έργο δύσκολο για μαθητές με δυσαναγνωσία, που δυσκολεύονται να διαβάσουν γρήγορα, να κατανοήσουν επίσης γρήγορα και να απομνημονεύσουν σημαντικά σημεία και έννοιες για να μπορέσουν να τα αναπαραγάγουν στην εξέταση της επόμενης μέρας.

Visit everydayhealth.com 

Είτε οι μαθητές πηγαίνουν στο δημοτικό είτε στο γυμνάσιο ή λύκειο, το πρώτο που προτείνεται και είναι απολύτως απαραίτητο είναι να δώσουμε χρόνο.

Όσα παιδιά αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες, συνήθως δεν είναι σε θέση να τις διαχειριστούν εύκολα και βιώνουν πολύ συχνά ματαίωση, αφού δεν τα καταφέρνουν όπως απαιτεί το εκπαιδευτικό σύστημα. Τονίζω ξανά ότι δεν τα καταφέρνουν όπως απαιτεί το εκπαιδευτικό σύστημα, διότι τα παιδιά και ικανότητες έχουν και έξυπνα είναι, αλλά ο τρόπος που σκέφτονται και λειτουργούν δεν είναι, δυστυχώς, αυτό που ζητά η mainstream εκπαίδευση.

Εφόσον αποφασίσουμε ότι θα υπάρχει και χρόνος και υπομονή, είμαστε σε καλό δρόμο, διότι αφού αισθανθεί συναισθηματική ασφάλεια το παιδί, μπλοκάρει όλο και λιγότερο και είναι σε θέση να μάθει ευκολότερα. Για να μπορέσουμε, λοιπόν, να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις εκείνες που το παιδί θα μάθει ευκολότερα την ύλη του θεωρητικού μαθήματος προς μελέτη, δίνουμε ερεθίσματα μέσα από το παιχνίδι ή την τέχνη, για να μπορέσει αρχικά ο μαθητής ή η μαθήτρια να εξοικειωθεί με το γνωστικό αντικείμενο.



- Λέμε μια σχετική ιστορία ή ένα ανέκδοτο. Στην αγορά κυκλοφορούν βιβλία αντίστοιχα (ιστορικά μυθιστορήματα για κάθε ηλικία, συλλογή ιστοριών για εφευρέσεις ή επιστήμονες κ.ο.κ.). Επίσης, η ανάγνωση του ίδιου γνωστικού αντικειμένου από ένα άλλο βιβλίο με καλύτερη εικονογράφηση ίσως βοηθήσει το παιδί να το μάθει καλύτερα.

- Βλέπουμε ένα σχετικό ντοκιμαντέρ. Αν διαθέτετε δορυφορική, υπάρχουν πάρα πολλά κανάλια που δείχνουν συνεχώς ντοκιμαντέρ ιστορικά, σχετικά με τη φύση, τις επιστήμες κ.ο.κ. Αν δε διαθέτετε και έχετε σύνδεση με το Διαδίκτυο, θα βρείτε εντελώς δωρεάν δεκάδες βίντεο μικρού ή μεγάλου μήκους.

- Παρουσιάζουμε έργα τέχνης που μπορεί να είναι σχετικά. Ένα εργαλείο online είναι το Google Art Project. Η τέχνη έχει τη δύναμη να συγκινήσει την ψυχή και το μυαλό και να προκαλέσει τις πιο ενδιαφέρουσες συζητήσεις, κάτι θεμιτό για να δημιουργήσουμε κίνητρα, ώστε να ασχοληθεί το παιδί με το μάθημα.

- Δίνουμε λέξεις - κλειδιά τυλιγμένες σε χαρτάκια. Το παιδί διαλέγει τυχαία ένα χαρτάκι και σιγά-σιγά "ξετυλίγουμε" όλη τη θεωρία μαζί.

Με κάποια ή με όλες τις παραπάνω δραστηριότητες έχουμε δημιουργήσει ένα κλίμα μαθησιακής ασφάλειας, το οποίο προσφέρει την αυτοπεποίθηση και τα εσωτερικά κίνητρα στο παιδί να ασχοληθεί με τη μελέτη του εν λόγω θεωρητικού μαθήματος.



Από κει και μετά, δίνουμε έμφαση σε μικρές λεπτομέρειες, όπως:

  • Χρησιμοποιούμε μαρκαδόρους υπογράμμισης διαφορετικών χρωμάτων για να τονίσουμε διαφορετικά είδη πληροφορίας (π.χ. χρονολογίες, προσωπικότητες, γεγονότα, τοποθεσίες κλπ.). 
  • Διαβάζουμε το κείμενο εμείς μια φορά δυνατά και μία το παιδί από μέσα του (όχι δυνατά, δεν έχει νόημα). Μαζί με το παιδί χωρίζουμε το κείμενο σε μικρότερες παραγράφους και βάζουμε τίτλους στην καθεμία. Αν το παιδί έχει σοβαρές δυσκολίες στην ανάγνωση, αναλαμβάνουμε να κάνουμε εμείς αυτή τη δουλειά, δηλαδή ξαναγράφουμε στον υπολογιστή το κείμενο σε μικρότερα κομμάτια με μεγαλύτερο διάστιχο και μεγαλύτερη γραμματοσειρά. 
  • Κάνουμε πολλές πολλές ερωτήσεις. Μ' αυτό τον τρόπο "σπάμε" την ύλη σε πάρα πολλά μικρά κομμάτια. Οι ερωτήσεις στην αρχή είναι πανεύκολες και απαιτούν μονολεκτική απάντηση. Όταν αισθανόμαστε ότι το παιδί είναι έτοιμο να απαντήσει με πιο σύνθετη απάντηση, μειώνουμε τον αριθμό των ερωτήσεων, δίνοντας έμφαση στη συνδυαστική σκέψη. 
  • Δεν ξεχνάμε να ζωγραφίζουμε σχετικές εικόνες με το κείμενο, πρόχειρα σε ένα χαρτί που έχουμε κοντά μας, την ώρα που διαβάζουμε ή να κάνουμε σχεδιαγράμματα. Παράλληλα, είναι απαραίτητο να συμβουλευόμαστε οπτικά εργαλεία, όπως χάρτες, φωτογραφίες κλπ. Το Διαδίκτυο είναι χρήσιμο εργαλείο σ' αυτή την περίπτωση, διότι πολύ γρήγορα και δωρεάν μας προσφέρει σχεδόν τα πάντα! 
Γνωρίζοντας πώς να διαχειριστεί τις δυσκολίες, το παιδί σταδιακά αναπτύσσει δικές του στρατηγικές μάθησης. Είναι, όμως, σημαντικό να νιώθει συναισθηματικά ασφαλής, σίγουρος για τις ικανότητες που έχει και αποδοχή από το οικογενειακό του περιβάλλον. 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δυσορθογραφία: Συμφωνικά συμπλέγματα

Κάνοντας δουλειές του σπιτιού με παιδιά

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην τάξη