Θεωρία πολλαπλής νοημοσύνης: Ενδοπροσωπική νοημοσύνη


Ο Howard Gardner είναι αναπτυξιακός ψυχολόγος, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, γνωστός παγκοσμίως για τη θεωρία του περί Πολλαπλής Νοημοσύνης.

Σύμφωνα με τη θεωρία αυτή, υπάρχουν οκτώ διαφορετικά και ανεξάρτητα είδη νοημοσύνης. Η νοημοσύνη, δηλαδή, δεν είναι μια μοναδική και ενιαία οντότητα, αλλά αποτελείται από ξεχωριστές και ανεξάρτητες μονάδες.

Συγκεκριμένα, η ενδοπροσωπική νοημοσύνη αφορά στην ικανότητά μας να συμπεριφερόμαστε προσαρμοστικά, βασιζόμενοι στη γνώση του εαυτού μας. Αυτός ο τύπος νοημοσύνης συνεπάγεται ότι έχουμε σαφή εικόνα του εαυτού μας - γνωρίζουμε τα δυνατά σημεία μας και τα όρια μας, έχουμε αντίληψη των διαθέσεων, των προθέσεων, των κινήτρων, της ιδιοσυγκρασίας και των επιθυμιών μας, καθώς και την ικανότητα της αυτοπειθαρχίας, της αυτοκατανόησης και της αυτοεκτίμησης (όπως έχει, π.χ. ο ψυχίατρος, ο ψυχολόγος ή ο φιλόσοφος).

Αυτός ο τύπος νοημοσύνης είναι πολύ προσωπικός και χρησιμοποιεί, συνήθως, τους άλλους τύπους ως μέσα αυτοέκφρασης.

Σχετική βιβλιογραφία:
- Gardner, H. (1983): Frames Of Mind: The Theory Of Multiple Intelligences, Basic Books, New York
- Gardner, H. (1995, 2006): Πώς Το Παιδί Αντιλαμβάνεται Τον Κόσμο, Ατραπός, Αθήνα
- Μόττη-Στεφανίδη, Φρόσω (1999): Αξιολόγηση Της Νοημοσύνης Παιδιών Σχολικής Ηλικίας Και Εφήβων, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα
- Schiller, P. & Phipps, P. (2002, 2003): Δραστηριότητες Για Την Υποστήριξη Των Πολλαπλών Τύπων Νοημοσύνης Στο Νηπιαγωγείο, Σαββάλας, Αθήνα

Οι παρακάτω δραστηριότητες που προτείνονται, είναι προϊόν πνευματικής ιδιοκτησίας. Για οποιαδήποτε αναδημοσίευση, είναι απαραίτητη η επικοινωνία μαζί μου (kalosagogos@gmail.com).

Μουσικά ζωγραφίσματα

Η προσωπική έκφραση μέσα από την τέχνη ενδείκνυται για να γνωρίζουμε καλύτερα τον εαυτό μας, τον τρόπο που σκεφτόμαστε και αισθανόμαστε, αλλά και να αμβλύνουμε εντάσεις που βιώνουμε εξαιτίας διαφόρων γεγονότων. Σε όλες τις ηλικίες είναι η καλύτερη "ψυχανάλυση".

Ειδικά στην παιδική ηλικία που το παιδάκι γνωρίζει τις δυνατότητές του, αλλά και στην εφηβεία που διαμορφώνει την ταυτότητά του, καλλιτεχνικές εκφράσεις, όπως η ζωγραφική, ο χορός και η μουσική είναι ιδανικές για να αναπτύξει με τον πιο όμορφο τρόπο την ενδοπροσωπική του νοημοσύνη.

Σε μικρές ηλικίες δώστε δαχτυλομπογιές για να ζωγραφίσουν, ακούγοντας όμορφα μουσικά κομμάτια, ήρεμα ή πιο γρήγορα (προτείνεται η κλασική μουσική ή κομμάτια από παλιές ταινίες Disney). Σε παιδιά δημοτικού συνδυάστε χορό, μουσική και καλλιτεχνική έκφραση, σχεδιάζοντας στο χώρο, σε μια μεγάλη επιφάνεια, χρησιμοποιώντας διάφορα μέλη του σώματος. Καλύτερη εποχή είναι το καλοκαίρι για να μπορούν να αυτοσχεδιάσουν φορώντας μαγιό. Σε εφήβους η μουσική μπορεί να γίνει αφορμή για να δημιουργήσουν σχέδια, να κατασκευάσουν πράγματα ή ακόμα να γράψουν στίχους ή κάποιο κείμενο από τη φαντασία τους.

Ακουστικό ημερολόγιο

Ένα απλό μικρόφωνο που συνδέεται με τον υπολογιστή είναι το μοναδικό πράγμα που χρειάζεται ένα παιδί για να κρατάει ημερολόγιο σε μικρά αρχεία ήχου.

Θυμάστε το Φίλιππο στο "Σπίτι Για Πέντε" που κρατούσε ημερολόγιο στο αγαπημένο του μαγνητοφωνάκι; Ε, τώρα πια δεν υπάρχουν βέβαια τέτοια, αλλά οι νέες τεχνολογίες προσφέρουν άλλα εργαλεία, τα οποία μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε με σύνεση.

Κρατώντας ημερολόγιο (μπορεί να είναι και γραπτό, το προτιμούν τα κορίτσια), τα παιδιά μπορούν να ξαναδιαβάσουν ή να ξανακούσουν τις σκέψεις τους και να στοχαστούν ξανά πάνω σ' αυτές, απορρίπτοντας κάποιες και αποδέχοντας κάποιες άλλες.

Αν ήσουν χρώμα, ποιο θα ήσουν;

Αναλογίες και συσχετισμοί βοηθούν το παιδάκι να γνωρίσει καλύτερα τον εαυτό του, να αποδεχτεί τη διαφορετικότητά του και εσάς να εκτιμήσετε καλύτερα τις δυνατότητες του και την προσωπικότητά του και να αποφύγετε τις συγκρίσεις.

Σε στιγμές χαλάρωσης, μπορείτε να ξεκινήσετε ένα παιχνίδι με το παιδάκι σας, κάνοντας ερωτήσεις, όπως: "Αν ήσουν χρώμα, τι χρώμα θα ήσουν;", "Αν ήσουν ζωάκι, τι ζωάκι θα ήσουν;", "Αν ήσουν καιρικό φαινόμενο, τι καιρικό φαινόμενο θα ήσουν;", "Αν ήσουν ήρωας κινουμένων σχεδίων, ποιος θα ήσουν;". Απαντήσεις μπορείτε να δίνετε κι εσείς, θα ανακαλύψετε πολλά για το πώς βλέπετε τον εαυτό σας!

Σε μεγαλύτερες ηλικίες μπορείτε να κάνετε διπλά την ερώτηση, "Αν ήσουν χρώμα, τι χρώμα νομίζεις ότι θα ήσουν;" και "Αν ήσουν χρώμα, ποιο χρώμα θα ήθελες να είσαι;". Έτσι, βοηθάτε το παιδί να σκεφτεί πώς είναι πραγματικά, ποιες είναι οι πραγματικές δυνατότητές του, αλλά και πώς θα μπορούσε να αλλάξει τον εαυτό του, βάζοντας στόχους.


Άδεια Creative Commons
Το έργο με τίτλο "Θεωρία πολλαπλής νοημοσύνης: Ενδοπροσωπική νοημοσύνη" από τη δημιουργό Ελένη Γαρυφαλάκη διατίθεται με την άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Μη εισαγόμενο .
Βασισμένο σε έργο στο kalosagogos.blogspot.com.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δυσορθογραφία: Συμφωνικά συμπλέγματα

Κάνοντας δουλειές του σπιτιού με παιδιά

BookBox: Advent Calendar Χριστουγεννιάτικων Βιβλίων