Positive Parenting: Άμεση αντίδραση ή αποτελεσματική ανταπόκριση;

Χθες, ανάμεσα στα όσα είπαμε για την κοινωνική νοημοσύνη με τη μια ομάδα και για τη στοχοθεσία με την άλλη ομάδα των γονιών του Σαββάτου, στα σεμινάρια Positive Parenting, κάναμε και κάποια μικρά παιχνίδια για να χρησιμοποιήσουμε λίγη από τη γονεϊκή μας φαντασία και δημιουργικότητα!



Η πρόκληση ήταν απλή:
Αντιδράτε άμεσα, χρησιμοποιώντας μια, ίσως, ψυχρή στερεότυπη φράση ή ανταποκρίνεστε αποτελεσματικά σ' αυτό που προσπαθεί να σας πει το παιδί σας, μάλλον με ανορθόδοξο τρόπο; Ας ψάξουμε να βρούμε πιο "έξυπνες" συναισθηματικά φράσεις για να ανταποκριθούμε κι όχι απλά να αντιδράσουμε.

Με τους γονείς των δύο τμημάτων ανταλλάξαμε διάφορες ιδέες που έχουμε εφαρμόσει ή που σκεφτήκαμε ότι, ενδεχομένως, να έχουν θετικό αποτέλεσμα. Μοιραζόμαστε μαζί σας, λοιπόν, όσες εναλλακτικές φράσεις σκεφτήκαμε, αντί για τις στερεότυπες που μπορεί να έχουμε συνηθίσει να ακούμε:

Κατάσταση #1: Βρίσκεστε σε κάποιο κατάστημα και θέλει να του αγοράσετε κάτι, εσείς αρνείστε και το παιδί αντιδρά με πείσμα, κλάματα και γκρίνια. 
Άμεση αντίδραση: "Σταμάτα αμέσως να κλαις!"
Ιδέες για πιο "έξυπνες" συναισθηματικές αποκρίσεις:

  • Φαίνεσαι αναστατωμένος/η. Μήπως θέλεις μια αγκαλιά; 
  • Γιατί κλαις; Είναι τόσο σοβαρό; Μπορούμε να βρούμε λύση; 
  • Έχω μια ιδέα! (...και αλλάζετε θέμα!) 
  • Ηρέμησε, σε παρακαλώ. Πάρε μια βαθιά ανάσα. 
  • Χρησιμοποίησε τα λόγια σου, σε παρακαλώ, για να βρούμε μια λύση. 
  • Έλα να το συζητήσουμε, για να καταλάβω ακριβώς τι σε πείραξε. 


Κατάσταση #2: Είστε μέσα στο αυτοκίνητο μαζί με τα παιδιά, τα οποία κάθονται στο πίσω κάθισμα και τσακώνονται, με φωνές και τραβήγματα μαλλιών κλπ.
Άμεση αντίδραση: "Αν δε σταματήσετε αμέσως, γυρνάμε σπίτι και είστε τιμωρία!" ή κάτι που έχω ακούσει πολλές φορές "Αν δε σταματήσετε αμέσως, θα σας πετάξω έξω απ' τ' αμάξι!"
Ιδέες για πιο "έξυπνες" συναισθηματικές αποκρίσεις:

  • Θα σταματήσω το αμάξι. Όταν υπάρξει πάλι ησυχία, θα αρχίσω να οδηγώ πάλι. 
  • Το αυτοκίνητο αυτό έχει ένα μηχανισμό που, όταν αντιλαμβάνεται φασαρία ή τσακωμό, σταματά να λειτουργεί. Προσέξτε να κρατάτε τα επίπεδα έντασης χαμηλά, γιατί δε θα φτάσουμε ποτέ. 
  • Υπάρχει κίνδυνος να τρακάρουμε, αν έχω το μυαλό μου στο τι γίνεται πίσω. Είναι επικίνδυνο για όλους να τσακώνεστε μέσα στο αμάξι. 
  • Ενοχλείτε τον οδηγό. Συνεργαστείτε για να περάσετε όμορφα. 
  • [Δε λέω κάτι, αλλά βάζω τη μουσική πιο δυνατά και μπορεί να αρχίσω να τραγουδάω.] 
  • Δεν μπορώ να συγκεντρωθώ και υπάρχει κίνδυνος για ατύχημα.


Κατάσταση #3: Για άλλη μια φορά ο/η δάσκαλος/α παραπονιέται ότι το παιδί ήταν πολύ ζωηρό, ότι προκάλεσε κάποιο πρόβλημα σε άλλο παιδί ή ότι δεν είναι καλό στα μαθήματα, αν μιλάμε για παιδί που πάει στο δημοτικό. 
Άμεση αντίδραση: "Μα, τελοσπάντων, τι συμβαίνει μ' εσένα; Είναι ανάγκη να είσαι τόσο κακό παιδί;"
Ιδέες για πιο "έξυπνες" συναισθηματικές αποκρίσεις:

  • Φαίνεται σαν κάτι να σε κάνει να μην περνάς καλά στο σχολείο. Μπορείς να σκεφτείς γιατί; Μπορούμε μαζί να βρούμε μια λύση;  
  • Καταλαβαίνω ότι θα ήθελες να μη δημιουργείς προβλήματα στο σχολείο. Είτε καλό παιδί είσαι είτε κακό, εγώ σ' αγαπάω το ίδιο, όπως και η δασκάλα σου. Νομίζω, όμως, ότι θα μπορούσες να βοηθήσεις την ομάδα να μην έχει προβλήματα. Τι σκέφτεσαι να κάνεις γι' αυτό; 
  • Βλέπω ότι δυσκολεύεσαι στο τάδε μάθημα, π.χ. μαθηματικά. Θέλεις να σε βοηθήσω ή να πούμε στο φίλο μας το μαθηματικό να έρθει το Σαββατοκύριακο να δείτε μαζί τι σε δυσκολεύει; 


Κατάσταση #4: Το παιδί αντιδρά σε μια δική σας απόφαση, που είτε αφορά σε θέμα ασφάλειας είτε σε κάποια ενέργεια που πρέπει να γίνει, π.χ. μια επίσκεψη ή κάτι που του στερεί ή διακόπτει ευχαρίστηση. Σας φωνάζει ότι γίνεστε άδικος/η και αρνείται να συνεργαστεί. 
Άμεση αντίδραση: "Όσο κι αν φωνάζεις, δε θα γίνει το δικό σου. Δε θα το συζητήσω άλλο."
Ιδέες για πιο "έξυπνες" συναισθηματικές αποκρίσεις:

  • Μπορεί να μη σου φαίνεται δίκαιο, αλλά, αν το σκεφτείς, είναι αυτό που πρέπει να γίνει αυτή τη στιγμή. Δυστυχώς, δεν μπορώ να το διαπραγματευτώ, γιατί π.χ. αφορά στην ασφάλειά σου ή μας περιμένουν και το έχουμε υποσχεθεί ή είναι κάτι που το είχαμε συμφωνήσει ήδη. 
  • [Συνήθως, προετοιμάζω από πριν για το τι πρόκειται να γίνει, ώστε να αποφύγουμε εντάσεις τελευταίας στιγμής.] 
  • [Εξηγώ γιατί είναι δίκαιο και δεν ξεχνώ ότι όπως μιλάω τώρα στο παιδί μου, όσο μικρό κι αν είναι, έτσι θα μου μιλήσει κι εκείνο όταν μεγαλώσει. Είμαι προσεκτική να μη γίνω άδικη ή "σπαστική".] 
  • [Αλλάζω θέμα συζήτησης ή εξηγώ γιατί πρέπει να γίνει.] 
  • [Χωρίς λόγια γίνεται αυτό που πρέπει και θεωρώ σωστό, αλλά παίρνω αγκαλιά και καθησυχάζω.] 
Αν χρησιμοποιείτε κάποιον άλλο τρόπο για να αντιμετωπίσετε μια από τις παραπάνω καταστάσεις και έχει θετικά αποτελέσματα, μη διστάσετε να τις μοιραστείτε μαζί μας με σχόλιο εδώ. 



Σχόλια

  1. Κατάσταση 1: Καταρχήν, πριν ακόμα φέρω αντίρρηση και εννοείται σε χρόνο dt (έχω εξελίξει την διαδικασία πια!!! χαχαχχαχαχα) έχω αναλύσει στο μυαλό μου τους λόγους που πρέπει αλλά και τους λόγους που δεν πρέπει να φέρω αντίρρηση, τους ζυγίζω και προχωρώ.... Αν πρέπει να αρνηθώ εξηγώ αναλυτικά γιατί σήμερα δεν μπορεί να πάρει αυτό που θέλει και το παρακαλώ να το αφήσει κάτω. Μιλάω ήρεμα και σταθερά με γλυκιά φωνή πάντα στο ύψος του.
    Κατάσταση 4: Το ρωτάω γιατί θεωρεί ότι είναι άδικο και ακουω προσεκτικά. Στην συνέχεια του εξηγώ γιατί το θεωρώ πολύ σημαντικό να γίνει αυτό που είπαμε (πχ αν ειναι για επίσκεψη ότι ειναι μια πολύ αγαπημένη φιλη που θέλω πολυ να τη δω). Τέλος βρίσκουμε λύση για τις επόμενες φορές ( πχ την επόμενη φορα να κανονισω σε κάποιο εξωτερικό χώρο που να αρέσει στο παιδι μου ή να τους καλέσω στο σπιτι μας και να εχω και ένα φιλο του παιδιου για να περάσει όμορφα).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Parenting support can enhance the development of healthy, positive parent–child interactions and this may be especially beneficial when parents are facing challenges that may compromise their parenting capacity. However, unless a program meets a parent's needs and is appropriate to their circumstances, the potential benefits of a parenting program could be lost. Key elements of three effective Australian parent education programs provide an insight into the critical factors that need to be considered in order for practitioners to assess and respond to the parenting support needs of parents in disadvantaged families.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δυσορθογραφία: Συμφωνικά συμπλέγματα

Κάνοντας δουλειές του σπιτιού με παιδιά

BookBox: Advent Calendar Χριστουγεννιάτικων Βιβλίων