Δραστηριότητες Πολλαπλής Νοημοσύνης για παιδιά βρεφικής και προσχολικής ηλικίας

Μια πολύ εποικοδομητική επιμορφωτική συνάντηση με τις σπουδάστριες βρεφονηπιοκομίας του ΙΕΚ Μορφή πραγματοποιήθηκε χθες το απόγευμα, 14 Ιανουαρίου 2019. Θέμα της επιμόρφωσης ήταν η εφαρμογή της θεωρίας της Πολλαπλής Νοημοσύνης στην εκπαιδευτική πράξη και, εκτός από το θεωρητικό κομμάτι, είχαμε και ένα εργαστήρι σχεδιασμού εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων ξεχωριστά για παιδιά 12-24 μηνών, 2-3 ετών και 3-4 ετών, τις οποίες θα μοιραστούμε με όλους όσους ενδιαφέρονται, γονείς ή εκπαιδευτικούς, να τις υλοποιήσουν. 


Δραστηριότητες Πολλαπλής Νοημοσύνης για παιδιά 12-24 μηνών 

Θέμα "Ζώα" 
Κιναισθητική & Μουσική Νοημοσύνη: 
Με κίνητρο ένα λούτρινο ζωάκι σε απόσταση, παρακινούμε το παιδί να μπουσουλήσει και να πιάσει το ζωάκι και να κάνουμε τον ήχο του ζώου (Εμμανουέλα Μ.). Μπορούμε να φτιάξουμε και αισθητηριακά μαξιλαράκια, όταν μπουσουλά να αισθάνεται διαφορετικές υφές, που θα του προκαλέσουν την περιέργεια και θα ενεργοποιήσουν την εξερευνητική του διάθεση (Ανώνυμη). 

Διαπροσωπική Νοημοσύνη: 
Παίζουμε κουκλοθέατρο με γαντόκουκλες ζωάκια και κάνουμε φωνούλες ζώων. Παρακινούμε τα παιδιά να συμμετέχουν κάνοντας κι εκείνα φωνούλες από τα ζώα που ξέρουν. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και μουσικά βιβλία με φωνούλες ζώων (Ανώνυμη, Μ.Τ., Μαρία Δ.). 

Γλωσσική & Μουσική Νοημοσύνη: 
Μουσικό βιβλίο με ήχους ζώων γίνεται αφορμή για φωνούλες ζώων και παντομίμα (Αλεξάνδρα Μ., Μαρίνα Σ., Μαρία Δ.). Μπορούμε να τραγουδήσουμε κιόλας τραγούδια με ζώα (Μαριζένια Π.). 

Διαπροσωπική Νοημοσύνη: 
Μια επίσκεψη στο ζωολογικό κήπο ή σε μια φάρμα θα ήταν πολύ ωραία δραστηριότητα, γιατί τα παιδιά λατρεύουν τα ζώα και θα τα έβλεπαν από κοντά να κάνουν τις φωνούλες τους (Καδιανή Δ.). 

Νατουραλιστική & Ενδοπροσωπική Νοημοσύνη: 
Μέσα σε μια λεκάνη με αλεύρι προσπαθούν να βρουν διάφορες μινιατούρες ζώων (Σ.Χ.). 


Κιναισθητική Νοημοσύνη (άσκηση λεπτής κινητικότητας): 
Σε πλαστελίνη μπήγουμε λεπτά καλαμάκια ή σπαγγέτι και προσπαθούμε να περάσουμε "φαγητό ζώων" για να τα ταϊσουμε (Ανώνυμη). Άλλη δραστηριότητα λεπτής κινητικότητας είναι το "Ελευθέρωσε το ζώο", όπου βάζουμε λαστιχάκια σε μια μινιατούρα ζώου και το παιδί προσπαθεί να τα βγάλει ένα-ένα (Ανώνυμη). 

Θέμα "Ο εαυτός μου και το σπίτι μου" 
Κιναισθητική Νοημοσύνη: 
Με βρώσιμη πλαστελίνη που έχουμε φτιάξει εμείς, το παιδί πλάθει σε μπάλα και απλώνει με πλάστη ή με τα χεράκια του και αφήνει επάνω της το αποτύπωμα της παλάμης του (Μαρίνα Σ.). 

Κιναισθητική & Χωροταξική Νοημοσύνη: 
Δημιουργούμε βρώσιμες δαχτυλομπογιές ανακατεύοντας γιαούρτι με χρώματα ζαχαροπλαστικής και ζωγραφίζουμε ένα μεγάλο πρόσωπο με μάτια, μύτη, στόμα, μάγουλα και αυτιά και μαλλιά (Αδαμαντία Α.). Εναλλακτικά, μπορούμε να φτιάξουμε σε ανάποδο μεγάλο μπολ με βρώσιμη πλαστελίνη τα χαρακτηριστικά του προσώπου μας (Ανώνυμη). 

Χωροταξική Νοημοσύνη: 
Χτίζουμε το σπίτι μας, χρησιμοποιώντας τουβλάκια Lego ή χαρτονένια μεγάλα τουβλάκια και κάνουμε παιχνίδια ρόλων (Ανώνυμη). 

Μουσική Νοημοσύνη: 
Χρησιμοποιούμε κουζινικά σκεύη ως αυτοσχέδια μουσικά όργανα και πειραματιζόμαστε με ήχους. Μπορούμε να διακρίνουμε απαλούς και δυνατούς ήχους, όπως και ψιλούς και βαρείς ήχους (Κλεάνθη Κ.). 

Θέμα "Χρώματα"
Κιναισθητική Νοημοσύνη: 
Φουσκώνουμε μπαλόνια σε διάφορα χρώματα και παίζουν μαζί τους και μπορούμε να τους ρωτάμε τι χρώμα θέλουμε να μας δείχνουν το μπαλόνι του αντίστοιχου χρώματος (Ιωάννα Τ.). 

Χωροταξική Νοημοσύνη: 
Σε καπάκι πλαστικού βάζου κάνουμε σχισμές με κοπίδι και περνάμε κορδέλες διαφόρων χρωμάτων με κόμπο στις δύο άκρες, ώστε να μην μπορεί να φύγει απ' το καπάκι, παρά μόνο να τραβηχτεί μέχρι την άκρη της η κάθε κορδέλα. Ανάλογα με το ποια κορδέλα τραβάει το κάθε παιδί, λέμε το χρώμα της (Ανώνυμη). 

Νατουραλιστική Νοημοσύνη: 
Φτιάχνουμε βρώσιμες δαχτυλομπογιές και δημιουργούμε νέα χρώματα με τα τρία βασικά: μπλε, κίτρινο και κόκκινο. Ζωγραφίζουμε σε παχιά κόλλα Α4 ή Α3 (Ανώνυμη). 

Κιναισθητική & Νατουραλιστική Νοημοσύνη: Σε πιατάκι πλαστικό γεμάτο με βρώσιμη δαχτυλομπογιά το παιδί πατά και γεμίζει την πατούσα του με χρώμα και μετά μπορεί να γεμίσει χαρτί μέτρου με χρωματιστά πατουσάκια (Γιώτα). 

Νατουραλιστική & Μουσική Νοημοσύνη: 
Το παιδί πλατσουρίζει μέσα σε πισινούλα με νερό ή στην μπανιέρα του και έχει και μπαλάκια μέσα διαφόρων χρωμάτων. Μπορεί να ακούει και μουσική, ίσως κλασική, ίσως παιδικά τραγούδια με χρώματα (Ραφαέλα Ρ.). 

Δραστηριότητες Πολλαπλής Νοημοσύνης για παιδιά 2-3 ετών 

Θέμα "Παιχνίδια" 
Διαπροσωπική & Χωροταξική Νοημοσύνη: 
Τα παιδιά μοιράζονται το αγαπημένο τους παιχνίδι με τα άλλα παιδιά της ομάδας και μπορούμε να το ζωγραφίσουμε (Αλεξάνδρα Μ., Αδαμαντία Α.).  

Κιναισθητική Νοημοσύνη: 
Σε ομάδα 4 παιδιών παίζουμε ένα από τα αγαπημένα μας παιχνίδια, την μπάλα. Βάζουμε τέσσερις μπάλες στο τραπέζι και φυσώντας δυνατά προσπαθούμε να κρατήσουμε τις μπάλες στο τραπέζι και να μην πέσουν (Εμμανουέλα Μ.). 

Λογικομαθηματική Νοημοσύνη: 
Μπορούν να ομαδοποιήσουν παιχνίδια τους, ανάλογα με το σχήμα ή/και το χρώμα (Σ.Χ.). 

Θέμα "Εποχιακές Γιορτές"
Χωροταξική Νοημοσύνη: 
Ένα ξεχωριστό γράμμα στον Άη Βασίλη μπορούν να φτιάξουν τα παιδιά αυτής της ηλικίας, ζωγραφίζοντας τα δώρα που θέλουν για τα Χριστούγεννα (Μαρίνα Σ.). 

Μουσική, Κιναισθητική & Διαπροσωπική Νοημοσύνη: 
Τα παιδιά είναι σε κύκλο και όσο παίζει μουσική, μεταφέρεται ένα σκουφί του Άη Βασίλη στα κεφάλια τους απ' το ένα παιδί στο άλλο. Μόλις σταματήσει η μουσική, το παιδί που φορά το σκουφί του Άη Βασίλη λέει τι δώρο θα ήθελε να του κάνει ο Άη Βασίλης (Μαρίνα Σ.). 

Κιναισθητική & Διαπροσωπική Νοημοσύνη: 
Το ζύμωμα μαζί με τη γιαγιά και τον παππού ή τη μαμά και τον μπαμπά ή ο στολισμός του σπιτιού είναι από τις ωραιότερες αναμνήσεις αυτής της ηλικίας! (Καδιανή Δ., Ε.Γ., Μ.Τ., Μαριζένια Π., Μαρία Δ.) Με τα παιδιά μαζί μπορούμε να φτιάξουμε στολίδια διαφορετικών υφών (Ανώνυμη). 


Λογικομαθηματική & Νατουραλιστική Νοημοσύνη: 
Αντιγράφουμε μια εύκολη συνταγή για χριστουγεννιάτικα μπισκότα, όμως, αντί για λέξεις, χρησιμοποιούμε εικόνες και δείχνουμε την ποσότητα κάθε υλικού της εικόνας με εικόνες κουταλιών ή φλυτζανιών. Αφήνουμε τα παιδιά να φτιάξουν τη συνταγή και παρατηρούμε πώς σκέφτονται για να συλλέξουν και να αναμείξουν τα υλικά. Μπορούμε να μυρίσουμε ή να γευτούμε τα υλικά. Βοηθάμε, εφόσον μας το ζητήσουν ή χρειάζεται (Κλεάνθη Κ.). 

Δραστηριότητες Πολλαπλής Νοημοσύνης για παιδιά 3-4 ετών 

Θέμα "Γράμματα" 
Γλωσσική, Λογικομαθηματική & Διαπροσωπική Νοημοσύνη: 
Φτιάχνουμε χάρτινα καπελάκια με λεξούλες και εικόνες επάνω τους (π.χ. εικόνα σκύλου με τη λέξη "ΣΚΥΛΟΣ" γραμμένη από κάτω και τονισμένο το πρώτο γράμμα της λέξης). Ο καθένας με ερωτήσεις προσπαθεί να βρει ποια λέξη έχει στο κεφάλι του, βρίσκοντας πρώτα από ποιο γράμμα ξεκινά (Ε.Γ.). Άλλο επιτραπέζιο που μπορούμε να παίξουμε είναι αντιστοίχιση εικόνας γράμματος με την εικόνα της σημασίας μιας λέξης που ξεκινά από αυτό το γράμμα (Μαριζένια Π.). 

Γλωσσική Νοημοσύνη: 
Διαβάζουμε παραμύθια και ιστορίες με μικρές προτασούλες, δείχνοντας, κατά την ανάγνωση, την κατεύθυνση με την οποία διαβάζουμε ή διαβάζουμε παραμύθι με αφορμή την αλφαβήτα (π.χ. "Ο πόλεμος της Ωμεγαβήτας" ή "Γλωσσοδέτες με την αλφαβήτα") (Αλεξάνδρα Μ.). Μπορούμε να φτιάξουμε και την Αλφαβήτα των Ζώων (Μαρία Μ.). 

Κιναισθητική & Γλωσσική Νοημοσύνη: 
Με χαρτοταινία δημιουργούμε στο πάτωμα μεγάλα γράμματα και ακολουθούμε τη φορά των γραμμάτων περπατώντας, λέγοντας ποιο γράμμα είναι (Μαρίνα Σ.). Άλλη ιδέα είναι να ζωγραφίσουμε τα γράμματα με δαχτυλομπογιές ή τέμπερες (Μαρία Δ.). Άλλη ιδέα είναι να φτιάξουμε τα γράμματα με πλαστελίνη (Ραφαέλα Ρ.). 
Γλωσσική & Χωροταξική Νοημοσύνη: 
Κόβουμε γράμματα από εφημερίδα ή περιοδικό και κάνουμε κολάζ σε χαρτί μέτρου ή κόλλα Α3 (Καδιανή Δ.). Άλλη ιδέα είναι να γράψουμε γράμματα σε τελειωμένο ρολό χαρτιού κουζίνας και τα παιδιά να κολλάνε το αυτοκόλλητο με το γράμμα που φωνάζει ο συντονιστής (Ανώνυμη). 

Γλωσσική & Μουσική Νοημοσύνη: 
Τραγουδάμε ένα τραγούδι για κάθε γράμμα και το αντιστοιχίζουμε με συγκεκριμένη λέξη (π.χ. Α - άλογο)(Μ.Τ.). Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και ταινίες μικρού μήκους, όπως το "Ένα Γράμμα Μια Ιστορία", που υπάρχει δωρεάν στο YouTube (Ανώνυμη). 

Ενδοπροσωπική & Γλωσσική Νοημοσύνη: 
Φτιάχνουμε την "Αλφαβήτα των Συναισθημάτων" - Τα γράμματα έχουν συναισθήματα, π.χ. το Α αγαπά, το Β βαριέται, το Γ γκρινιάζει κ.ο.κ. (Γιώτα). 

Θέμα "Εποχές του Χρόνου" 
Χωροταξική & Κιναισθητική Νοημοσύνη: 
Με αφορμή την εποχή του χειμώνα, σε γαλάζιο χαρτόνι (ή, αν θέλουμε, αναμειγνύουμε μπλε και λευκή τέμπερα για να δημιουργήσουμε γαλάζιο, με το οποίο βάφουμε άσπρο χαρτόνι) δημιουργούμε ένα χιονάνθρωπο, συνθέτοντας λευκούς κύκλους από χαρτόνι και ζωγραφίζουμε πρόσωπο, κασκόλ, κουμπιά και διακοσμούμε με χάρτινες χιονονιφάδες ολόγυρα (Εμμανουέλα Μ.) 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δυσορθογραφία: Συμφωνικά συμπλέγματα

Θετική επικοινωνία: Πώς να πω τι σκέφτομαι χωρίς να χαλάσουν οι σχέσεις μας;

Ikigai: Μια γιαπωνέζικη ιδέα για να γεμίσεις έμπνευση τη ζωή σου