Θεωρία πολλαπλής νοημοσύνης: Λογικομαθηματική νοημοσύνη


Ο Howard Gardner είναι αναπτυξιακός ψυχολόγος, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, γνωστός παγκοσμίως για τη θεωρία του περί Πολλαπλής Νοημοσύνης.

Σύμφωνα με τη θεωρία αυτή, υπάρχουν οκτώ διαφορετικά και ανεξάρτητα είδη νοημοσύνης. Η νοημοσύνη, δηλαδή, δεν είναι μια μοναδική και ενιαία οντότητα, αλλά αποτελείται από ξεχωριστές και ανεξάρτητες μονάδες.

Συγκεκριμένα, η λογική-μαθηματική νοημοσύνη αφορά στην ικανότητά μας να χρησιμοποιούμε αποτελεσματικά τους αριθμούς (όπως, π.χ., οι μαθηματικοί ή οι λογιστές) και να σκεφτόμαστε λογικά (όπως, π.χ., οι επιστήμονες ή οι προγραμματιστές Η/Υ).

Αυτός ο τύπος νοημοσύνης ακολουθεί τις παραδοσιακές διδακτικές πρακτικές, χρησιμοποιώντας αριθμητικά δεδομένα και επιστημονικές αρχές, καθώς και την παρατήρηση και τον πειραματισμό.

Τα παιδιά που χαρακτηρίζονται από αυτό τον τύπο νοημοσύνης ανταποκρίνονται καλά σε ερωτήσεις του τύπου "Τι θα γίνει αν...".

Σχετική βιβλιογραφία:
- Gardner, H. (1983): Frames Of Mind: The Theory Of Multiple Intelligences, Basic Books, New York
- Gardner, H. (1995, 2006): Πώς Το Παιδί Αντιλαμβάνεται Τον Κόσμο, Ατραπός, Αθήνα
- Μόττη-Στεφανίδη, Φρόσω (1999): Αξιολόγηση Της Νοημοσύνης Παιδιών Σχολικής Ηλικίας Και Εφήβων, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα
- Schiller, P. & Phipps, P. (2002, 2003): Δραστηριότητες Για Την Υποστήριξη Των Πολλαπλών Τύπων Νοημοσύνης Στο Νηπιαγωγείο, Σαββάλας, Αθήνα

Οι παρακάτω δραστηριότητες που προτείνονται, είναι προϊόν πνευματικής ιδιοκτησίας. Για οποιαδήποτε αναδημοσίευση, είναι απαραίτητη η επικοινωνία μαζί μου (kalosagogos@gmail.com).

Το ταξίδι του νερού 

Μια υπέροχη ευκαιρία για πειραματισμό με φαντασία μπορούν να δώσουν μία κατσαρόλα, ένα πιάτο και απλό νεράκι βρύσης πάνω σε μια ηλεκτρική κουζίνα!

Πάντα μαζί με το παιδί σας, βάλτε νερό σε ένα μικρό κατσαρολάκι και αφήστε το να βράσει. Φανταστείτε ότι το νερό είναι μια μεγάλη θάλασσα και οι μπουρμπουλήθρες που κάνει όταν βράσει είναι τα κύματα. Αυτό αρέσει πολύ στα παιδιά και, μάλιστα, ζητάνε να δούνε για αρκετή ώρα τα κύματα. Διευκρινίστε μονάχα πως τα "κύματα" της κατσαρόλας προέρχονται από τη θερμότητα, ενώ τα κανονικά κύματα δεν έχουν τέτοια προέλευση.

Μόλις το νερό βράζει κανονικά, εξηγήστε ότι με τον ίδιο τρόπο η θάλασσα ζεσταίνεται από τον ήλιο και το νερό της επιφάνειας εξατμίζεται, μετατρέπεται δηλαδή σε αέρα και ταξιδεύει προς τον ουρανό. Κρατήστε ένα πιάτο κοντά στην κατσαρόλα, σαν να θέλετε να τη σκεπάσετε, αλλά χωρίς να την ακουμπάτε. Έτσι το παιδί θα μπορεί να παρατηρήσει τους υδρατμούς που μοιάζουν να σχηματίζουν τα σύννεφα.

Δείξτε ότι όταν μαζεύονται πολλοί υδρατμοί και τα "σύννεφα" γίνονται "βαριά", υγροποιούνται πάλι και επιστρέφουν στη θάλασσα, στις λίμνες, στα ποτάμια και στη γη με τη μορφή βροχής. Θα δει και μόνο του το παιδί ότι οι υδρατμοί μαζεύονται στο πιάτο και γίνονται σταγόνες που πέφτουν πάλι πίσω στην κατσαρόλα.

Παιχνίδια με τουβλάκια

Φτιάξτε με το παιδί σας ένα ολόκληρο σπίτι από τουβλάκια, βάζοντας τις βάσεις για μαθηματικές πράξεις και γεωμετρική θεωρία. Δύσκολο; Καθόλου!

Μετράμε τα τουβλάκια που χρειαζόμαστε για ένα δωμάτιο και φτιάχνουμε όμοια ποσοτικά σύνολα για κάθε δωμάτιο.
Βλέπουμε ότι η περίμετρος ενός δωματίου ισούται με τα τουβλάκια που έχουμε χρησιμοποιήσει για κάθε πλευρά του.
Χρησιμοποιούμε ξεχωριστά χρώματα για κάθε τουβλάκι που θα χρησιμεύσει ως έπιπλο, έτσι ώστε να μπούμε στη φιλοσοφία του πολλαπλασιασμού μέσα από την πράξη (π.χ. θέλουμε 1 κόκκινο κρεβάτι για κάθε υπνοδωμάτιο, άρα 3 υπνοδωμάτια Χ 1 κρεβάτι, θέλουμε 3 κόκκινα τουβλάκια).
Τα τουβλάκια τα χωρίζουμε σε δεκάδες και βάζουμε δίπλα όσες μονάδες χρειάζονται (π.χ. αν ένα δωμάτιο χρειάζεται 14 τουβλάκια, ενώνουμε τα δέκα σε μια σειρά και βάζουμε δίπλα και τα άλλα τέσσερα).

Δεν ξεχνάμε ποτέ ότι είμαστε γονείς και όχι δάσκαλοι, άρα δεν μπερδεύουμε τους ρόλους. Αυτό σημαίνει ότι προσπαθούμε να είμαστε όσο γίνεται λιγότερο διδακτικοί και περισσότερο ενθουσιώδεις, χρησιμοποιώντας τη φαντασία και τη χαρά μας. Απλώς, μέσα από το παιχνίδι, επισημαίνουμε κάποια βασικά πράγματα για να βοηθήσουμε το παιδί να αναπτύξει τη λογικομαθηματική του σκέψη.


Άδεια Creative Commons
Το έργο με τίτλο "Θεωρία πολλαπλής νοημοσύνης: Λογικομαθηματική νοημοσύνη" από τη δημιουργό Ελένη Γαρυφαλάκη διατίθεται με την άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Μη εισαγόμενο .
Βασισμένο σε έργο στο kalosagogos.blogspot.com.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δυσορθογραφία: Συμφωνικά συμπλέγματα

Κάνοντας δουλειές του σπιτιού με παιδιά

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην τάξη