Κι εσύ μπορείς! - Πολλαπλή Νοημοσύνη και Μαθησιακές Δυσκολίες

Χθες, Σάββατο 10 Νοεμβρίου, η ομάδα των εκπαιδευτικών με έκανε και ένιωσα σχεδόν σιγουριά ότι είναι εφικτή μια "άλλη" εκπαιδευτική διαδικασία, το Positive Teaching. Η εμπειρία ήταν μοναδική!
Ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όσους συμμετείχαν! :)


Αναφέραμε εν συντομία τι είναι η δυσλεξία, σε τι κατηγορίες χωρίζεται, ποια είναι τα χαρακτηριστικά των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών (π.χ. δυσαναγνωσία, δυσαριθμησία, ειδική διαταραχή γραπτού λόγου) και κάποιους πρώιμους δείκτες για παιδιά γύρω στην ηλικία  των 5 ετών. Δε μείναμε, όμως, ιδιαίτερα στη θεωρία.

Περισσότερο ήθελα να δώσουμε έμφαση στη συναισθηματική κατάσταση του μαθητή που αντιμετωπίζει μαθησιακές δυσκολίες και να προσπαθήσουμε να "μπούμε στη θέση του" και να καταλάβουμε πώς αισθάνεται και, συνεπώς, πώς μπορούμε να τον βοηθήσουμε αποτελεσματικά. Νομίζω ότι πιο σημαντικό είναι να σκεφτούμε ότι, αντί να βάλουμε μια "ταμπέλα" στο μαθητή, μπορούμε να δούμε όλη αυτή τη διαδικασία σαν μια πρόκληση για να βγάλουμε κι εμείς τον πιο δημιουργικό εαυτό μας και να κάνουμε τη μαθησιακή διαδικασία μαγική για όλους!

Έτσι, λοιπόν, είδαμε, πρακτικά πια, τι μπορούμε να κάνουμε καθημερινά σαν νηπιαγωγοί, δάσκαλοι, καθηγητές δευτεροβάθμιας και ξένων γλωσσών, στην τάξη. Ανταλλάξαμε ιδέες και πρακτικές, γνώμες και απόψεις, λύσαμε κάποιες παρεξηγήσεις και βγήκαμε λιγάκι από το "κουτί" που διαμόρφωσε η δική μας εκπαίδευση για εμάς τους ίδιους.

Ένα link για να θυμηθούμε και πράγματα που είπαμε στο πρώτο σεμινάριο, που ήταν εισαγωγικό στη Θεωρία της Πολλαπλής Νοημοσύνης:
Πώς είμαστε έξυπνοι; - Μια εισαγωγή στη Θεωρία της Πολλαπλής Νοημοσύνης

Κάποιες από τις ιδέες που αναφέρθηκαν, θα ήθελα πολύ να τις μοιραστώ με όλους, μέσα από αυτό το άρθρο, κάτι που υποσχέθηκα εξάλλου και σ' όσους συμμετείχαν στο σεμινάριο και κατέθεσαν και τις δικές τους εκπαιδευτικές ιδέες:

cometogetherkids.com
Ένας εύκολος τρόπος για να μάθουν την προπαίδεια του 9
Οι δεκάδες πάνε από το 0 στο 9 και οι μονάδες αντίστροφα, από το 9 στο 0.
Πάντα το άθροισμα δεκάδων και μονάδων στο αποτέλεσμα κάνει 9.
1 x 9 = 9 (0+9)
2 x 9 = 18 (1+8)
3 x 9 = 27 (2+7)
4 x 9 = 36 (3+6)
5 x 9 = 45 (4+5)
6 x 9 = 54 (5+4)
7 x 9 = 63 (6+3)
8 x 9 = 72 (7+2)
9 x 9 = 81 (8+1)
10 x 9 = 90 (9+0)

Αναγωγή ομοίων όρων στις εξισώσεις
Στο Γυμνάσιο, στις εξισώσεις, στην αναγωγή ομοίων όρων έχω:
2α + 3β + 5γ + 4β + α + 6γ  =
Το α είναι ντομάτες, το β είναι πατάτες και το γ είναι φασόλια.
Τα μαζεύω όλα μαζί και φτιάχνω μια σακούλα λαχανικά:
Πόσες ντομάτες, πόσες πατάτες και πόσα φασόλια θα έχει μέσα;


simplyprimary.blogspot.com 
Αριθμοί και λέξεις 
Στο μάθημα των αγγλικών, δίνω φωτοτυπίες με τους αριθμούς ανακατεμένους σε σύμβολα και ολογράφως. Κάποια καρτελάκια έχουν π.χ. τον αριθμό 1 επάνω, ενώ άλλα γράφουν  π.χ. one.
Ζητάω να χρωματίσουν το σύμβολο και την αντίστοιχη λέξη με το ίδιο χρώμα.

Παίζουμε το "Μαγαζάκι" 
Φτιάχνουμε χαρτονομίσματα (50, 20, 10€) και κέρματα.
Μετατρέπουμε την τάξη σε κατάστημα. Μοιράζουμε αρμοδιότητες. Κάποιος βάζει τιμές και κάποιος μοιράζει τα χαρτονομίσματα.
pinterest.com/elenigarifalaki 
Όλοι οι πελάτες έχουν μόνο χαρτονομίσματα. Ο ταμίας έχει και κέρματα.
Όλα τα παιδάκια περνάνε μια φορά τουλάχιστον από το ρόλο του ταμία.
Στόχοι:
1. Κάθε παιδί διαλέγει τα αντικείμενα που θα αγοράσει και πρέπει να αναλογιστεί αν τα χρήματα που έχει του αρκούν.
2. Ο ταμίας οφείλει να δώσει την απόδειξη (στην οποία περιγράφει την πράξη που έκανε) και δίνει τα σωστά ρέστα.
3. Ο πελάτης πάνω στην απόδειξη πρέπει να κάνει την επαλήθευση για να δει αν ο ταμίας του έδωσε τα σωστά ρέστα.


Δημιουργία παζλ 
Σε έγχρωμη φωτοτυπία υπάρχει εικόνα σχετική με το θέμα που δουλεύουμε στην τάξη.
Είναι κομμένη σε κομμάτια και τα παιδιά, σε ομάδες, τη συναρμολογούν σαν παζλ.

Από το flickr.com - Tim Johnson 

Περίγραμμα σώματος και κολάζ 
Σχεδιάζουμε σε χαρτί του μέτρου το περίγραμμα του σώματος ενός παιδιού και μετά βάζουμε εικόνες από μέρη του σώματος (π.χ. από εφημερίδες ή περιοδικά) στο μέρος που είναι η θέση του στο περίγραμμα που έχει σχεδιαστεί. Έτσι δημιουργείται ένα αστείο κολάζ, η διαδικασία είναι διασκεδαστική, ενώ το παιδί αντιλαμβάνεται τη θέση κάθε μέρους του σώματός του.

Γράμματα από πλαστελίνη 
Στο νηπιαγωγείο, στην Α' Δημοτικού και όταν πρωτοξεκινάμε οποιαδήποτε γλώσσα, η αναγνώριση καθενός φθόγγου ξεχωριστά είναι ένας από τους κυρίαρχους στόχους. Μπορούμε να δημιουργήσουμε τα γράμματα από πλαστελίνη ή από χρωματιστά καθαριστικά πίπας και να χρησιμοποιήσουμε τις αισθήσεις μας για να τα μάθουμε: να τα αγγίξουμε, να τα μυρίσουμε, να τα κοιτάξουμε, να τα ταιριάξουμε σε παρεούλες, να τα σχεδιάσουμε στο πάτωμα με κιμωλία και να ισορροπήσουμε πάνω τους. Υπάρχουν πολλοί διασκεδαστικοί τρόποι! Αν ακούσουμε, μάλιστα, τις ιδέες και των ίδιων των παιδιών και τις δοκιμάσουμε κι εμείς μαζί τους, θα περάσουμε υπέροχα!
pinterest.com/elenigarifalaki 

Κατασκευάζουμε αγγεία Γεωμετρικής Εποχής 
Η ιστορία στην Δ' Δημοτικού γίνεται πιο διασκεδαστική και εύκολη να τη μάθει ο μαθητής με ΜΔ όταν φτιάχνει, δημιουργεί όπως δημιουργούσαν οι αγγειοπλάστες την εποχή εκείνη. Κι αν ο πηλός είναι "μπελαλίδικο" υλικό για την τάξη, μια κόλλα Α3 και κομματάκια από χρωματιστό χαρτί κομμένα σε γεωμετρικά σχήματα ακούγεται ιδανική ιδέα!

Διακόσμηση τάξης 
Απλά και μόνο ο τρόπος που θα διακοσμήσουμε την τάξη, μπορεί να βοηθήσει σημαντικά τα παιδιά με ΜΔ. Παντού χρειάζεται να βάλουμε εικόνες που θα λειτουργούν σαν υπενθύμιση και βοήθεια οπτική σε διάφορα εκπαιδευτικά θέματα που θα προσεγγίσουμε κατά τη διάρκεια της χρονιάς.

Ανάλογα με τον τύπο Πολλαπλής Νοημοσύνης που έχει κάθε παιδί, προτιμά και διαφορετικό τρόπο μελέτης: 
Για παράδειγμα, παιδιά με καλή χωροταξική νοημοσύνη προτιμούν να κάνουν σχεδιαγράμματα και να έχουν οπτικοποιημένη την ύλη. Τα παιδιά με ΜΔ λειτουργούν πολλές φορές με κυρίαρχη τη χωροταξική αντίληψη, επομένως θα πρέπει να συνδυάζουμε σχεδόν πάντα την εικόνα με το κείμενο. Επίσης, λόγω καλής κιναισθητικής αντίληψης, πρέπει να τους δίνουμε συνέχεια ευκαιρίες να κάνουν ή να φτιάξουν αυτό που έχουν να μελετήσουν, προκειμένου να το αφομοιώσουν σωστά.

pinterest.com/elenigarifalaki 
Φτιάχνουμε δικές μας Flash Cards 
Είτε στα ελληνικά είτε σε κάποια ξένη γλώσσα, τα παιδιά με ΜΔ διευκολύνονται ιδιαίτερα στη φωνημική αναγνώριση μέσα από flash cards που κυκλοφορούν στο εμπόριο. Γιατί, όμως, να αγοράσουμε flash cards όταν κάλλιστα μπορούν τα ίδια τα παιδιά να φτιάξουν τις δικές τους;

Παιχνίδια μνήμης με αριθμούς
Το γνωστό παιχνίδι με τις κάρτες αριθμών, το UNO, μπορεί να χρησιμεύσει για ένα ωραίο παιχνίδι μνήμης! Βάζουμε ζευγάρια καρτών με τον ίδιο αριθμό (ας είναι σε διαφορετικά χρώματα) με τρόπο ώστε να είναι "κλειστός" ο αριθμός. Τα παιδιά του νηπιαγωγείου μπορούν να βρίσκουν τους ίδιους αριθμούς (πρώτη φάση αναγνώρισης) ή να προσπαθούν να βρουν το ζευγάρι του αριθμού που ανακοινώνει η νηπιαγωγός (δεύτερη φάση αναγνώρισης). Σε παιδιά πρώτης δημοτικού, το παιχνίδι μπορεί να αλλάξει λιγάκι. Μπορούν να βρίσκουν αριθμούς που φτιάχνουν διάφορα αθροίσματα, π.χ. τον αριθμό 10.

Το ουράνιο τόξο του 10 
pinterest.com/elenigarifalaki 
Μια ωραία κιναισθητική εμπειρία που διδάσκει αποτελεσματικά τα ζευγαράκια που δημιουργούν ως άθροισμα το 10 είναι το "Ουράνιο Τόξο"!

Είδαμε ακόμα δεκάδες άλλες εκπαιδευτικές δραστηριότητες που έχουν εφαρμογή σε διάφορες ηλικίες και εκπαιδευτικά αντικείμενα, γύρω στις 50 ακόμα!

Είδαμε ακόμα πώς μπορούμε να προσφέρουμε εξατομικευμένη διδακτική προσέγγιση μέσα από δραστηριότητες στο iPad και εικόνες από διάσημους δυσλεξικούς, ένα βίντεο που μπορείτε να δείτε παρακάτω:



Για όποιον ενδιαφέρεται να δει περισσότερα πράγματα σχετικά με τις μαθησιακές δυσκολίες, τόσο στη θεωρία όσο και στην πράξη, μπορεί να κάνει κλικ σε link που τον ενδιαφέρει από τα παρακάτω:
Τέλος, να ευχαριστήσω ξανά όλους όσους συμμετείχαν στο σεμινάριο και εύχομαι να ανταμώσουμε ξανά στο επόμενο σεμινάριο! Θα είναι βιωματικό αυτή τη φορά και θα μελετήσουμε δραστηριότητες Συναισθηματικής Αγωγής εμπνευσμένες από τη Θεωρία της Πολλαπλής Νοημοσύνης! :) 
Εις το επανιδείν! ;) 

Σχόλια

  1. Σε ευχαριστούμε για την όμορφη ενημέρωση και το όμορφο εκπαιδευτικό σου έργο!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κι εγώ ευχαριστώ πολύ για τη θετική ανατροφοδότηση! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δυσορθογραφία: Συμφωνικά συμπλέγματα

30 δραστηριότητες Πολλαπλής Νοημοσύνης για... νεογέννητα!

8+1 μαγικοί τρόποι για ανοίξει ένα παιδικό βιβλίο!