Ομιλία για Πολλαπλή Νοημοσύνη και Μαθησιακές Δυσκολίες στο 3ο Γυμνάσιο Ηρακλείου

Ξύπνησα σήμερα με τις πιο όμορφες σκέψεις! Πάντα όταν έρχομαι σε επαφή με γονείς και συναδέλφους εκπαιδευτικούς και ανταλλάσσουμε ιστορίες, η μέρα μου γίνεται πιο μαγική!

Χθες, συναντηθήκαμε τόσο διαφορετικοί άνθρωποι, γονείς και εκπαιδευτικοί, αλλά με τόσες κοινές ανησυχίες και προβληματισμούς. Τόσο μέσα από την ομιλία, αλλά και μέσα από τις συζητήσεις που ακολούθησαν, μοιραστήκαμε νέες ιδέες, διατυπώσαμε ενστάσεις και ανταλλάξαμε απόψεις. Για μένα ήταν πολύ μεγάλη η χαρά που γνώρισα τόσο ενδιαφέροντα άτομα και μαζί πολύ ενδιαφέροντες τρόπους σκέψης. Εξάλλου, αυτό είναι που με συναρπάζει περισσότερο απ' όλα: οι διαφορετικοί τρόποι σκέψης.



Επίσης, θα ήθελα να ευχαριστήσω μέσα από την καρδιά μου το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων για την πρόσκλησή τους και, ιδιαίτερα, την πρόεδρο του Συλλόγου, κ. Μαίρη Κουλεντάκη, όπως και το Διευθυντή του 3ου Γυμνασίου, κ. Καλουδάκη, για την όμορφη φιλοξενία στο χώρο του σχολείου!

Η ομιλία ήταν χωρισμένη σε τρία άτυπα μέρη:

1. Μιλήσαμε θεωρητικά για τη δυσλεξία και τις μαθησιακές δυσκολίες και αποσαφηνίσαμε κάποιους όρους, σύμφωνα με τη μέχρι τώρα έρευνα.

Παραθέτω εδώ το e-book που δημιουργήσαμε με ένα μαθητή μου με αφορμή την αγάπη του για τη χαμένη Ατλαντίδα:




Επίσης, μιας και αναφέρθηκε χθες στη συζήτηση, τα ποσοστά δυσλεξίας σε διάφορες χώρες, σύμφωνα με παλιότερες έρευνες που έχουν γίνει είναι τα εξής:

  • Αμερική και Μ.Βρετανία: πάνω από 10% 
  • Ελλάδα: γύρω στο 9%  
  • Γερμανία: 5%-7% 
  • Ιταλία: 3% 
  • Ιαπωνία: 1% 


Χρήσιμα links για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με θέματα που είδαμε:
- Μαθησιακές Δυσκολίες και Δυσλεξία
- Χαρακτηριστικά δυσαριθμησίας
- Δυσορθογραφία: Πίνακας συμφωνικών συμπλεγμάτων



2. Μιλήσαμε για την ψυχολογία του παιδιού με δυσλεξία, αλλά και για την ψυχολογία του γονιού που αντιλαμβάνεται ότι το παιδί του έχει δυσλεξία. 


Πολλές φορές, μαθητές με δυσλεξία στερούνται κινήτρων για να πετύχουν κάτι.
Μάλιστα, οι περισσότερες ιστορίες από μαμάδες που γνώρισα χθες είχαν αυτό το κοινό:
πιο πολύ μου μίλησαν για έλλειψη κινήτρων, παρά για δυσκολίες που αντιμετώπιζαν τα παιδιά.


Συνοπτικά, σε σχέση με τα κίνητρα, οι μαθητές με δυσλεξία παρουσιάζουν:

  • μειωμένο ενδιαφέρον και μειωμένη διάθεση, ειδικά για ενεργητική μάθηση. 
  • άρνηση και αντίσταση στο να προσπαθήσουν να ολοκληρώσουν ένα έργο. 
  • ισχυρή πεποίθηση ότι δεν μπορούν να μάθουν ή να καταφέρουν κάτι. 
  • εξάρτηση από τους άλλους. 
  • αναζήτηση και προτίμηση εξωτερικής ενίσχυσης (επιβράβευσης) από τους άλλους, παρά εσωτερικής ενίσχυσης (δικιάς τους ικανοποίησης). 


Χρήσιμα links:
- Η ψυχολογία του παιδιού με μαθησιακές δυσκολίες 
- Πώς εξετάζεται κάθε μάθημα σε παιδιά με δυσλεξία/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
- Τεστ σχολικής ετοιμότητας και άλλα τεστ για παιδιά
- Περισσότερα άρθρα για Δυσλεξία/Μαθησιακές Δυσκολίες 



3. Μιλήσαμε για την Πολλαπλή Νοημοσύνη και πώς αυτή μπορεί να βοηθήσει το παιδί να διαχειριστεί τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει, είτε έχει δυσλεξία είτε όχι.

Στα links που βρίσκονται παρακάτω μπορείτε να δείτε αναλυτικά πληροφορίες για καθέναν από τους οκτώ τύπους Πολλαπλής Νοημοσύνης που αναφέρθηκαν στην ομιλία, δηλαδή: τη γλωσσική, τη λογικομαθηματική, τη νατουραλιστική, την κιναισθητική, τη μουσική, τη χωροταξική, τη διαπροσωπική και την ενδοπροσωπική.

Με αφορμή κάποιες συζητήσεις που είχα με μαμάδες μετά το τέλος της ομιλίας, θα ήθελα να διευκρινίσω κάτι:
Ένα παιδί που έχει δυσλεξία δε σημαίνει ότι έχει χαμηλή γλωσσική νοημοσύνη.
Είναι άλλο πράγμα οι γλωσσικές δεξιότητες που αποκτά ένα άτομο κατά τη διάρκεια της ζωής του (π.χ. γραφή, ανάγνωση) και άλλο πράγμα η γενικότερη γλωσσική του νοημοσύνη.
Για παράδειγμα, κάποιος μπορεί να μη γράφει ορθογραφημένα ή να μη διαβάζει σωστά, κάτι που αφορά τις γλωσσικές του δεξιότητες. Παρ' όλ' αυτά, μπορεί να έχει άριστη γλωσσική νοημοσύνη, η οποία εκφράζεται με ρητορικές ικανότητες, δυνατή επιχειρηματολογία, αφήγηση ιστοριών, δημιουργία παρατσουκλιών, δημιουργία φανταστικών ιστοριών, συνοχή και άριστη δομή προφορικού λόγου κ.ά.

Φυσικά, δε θα μπορούσα να ξεχάσω να σας δείξω εκείνο το βιντεάκι το οποίο δεν μπορέσαμε να δούμε κατά τη διάρκεια της ομιλίας:



Στο βιντεάκι αυτό, οι μουσικοί προσφέρουν έναν πιο μελωδικό και ευχάριστο τρόπο για να μάθουμε τις προσωπικές αντωνυμίες των αρχαίων ελληνικών. Έξυπνο και πρακτικό! Ελπίζω να βοηθήσει! :)

Τέλος, μιας και αναφέρθηκα στην ομιλία για τα Key Skills, δηλαδή το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς για τις Βασικές Δεξιότητες, μπορεί, όποιος ενδιαφέρεται παραπάνω, να "κατεβάσει" το σχετικό pdf από το link:
http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/publ/pdf/ll-learning/keycomp_el.pdf

Οι Βασικές Ικανότητες προσφέρουν ένα πλαίσιο, όπου μπορούν να λειτουργήσουν ισότιμα τόσο μαθητές με δυσλεξία όσο και μαθητές με άλλου είδους δυσκολίες, γιατί, στο κάτω-κάτω, όλοι κάποια στιγμή στη ζωή μας θα αντιμετωπίσουμε κάποια σοβαρή μαθησιακή δυσκολία, την οποία θα αναγκαστούμε να μάθουμε να διαχειριζόμαστε. Το σίγουρο είναι ότι ποτέ δε θα πρέπει να "παραδώσουμε τα όπλα".

Χρήσιμα links:
- Σελίδα για την Πολλαπλή Νοημοσύνη στο Facebook 
- E-book για την Πολλαπλή Νοημοσύνη
- Κι εσύ μπορείς! - Πολλαπλή Νοημοσύνη και Μαθησιακές Δυσκολίες
- Αποτελεσματική σχολική μελέτη για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες
- Περισσότερα άρθρα για Πολλαπλή Νοημοσύνη


Ευχαριστώ πολύ όλους όσους ήταν στη χθεσινή ομιλία στο 3ο Γυμνάσιο και ελπίζω να μας δοθεί η ευκαιρία να τα ξαναπούμε σύντομα! :)


Άδεια Creative Commons
Το έργο με τίτλο "Ομιλία για Πολλαπλή Νοημοσύνη και Μαθησιακές Δυσκολίες στο 3ο Γυμνάσιο Ηρακλείου" από τη δημιουργό Ελένη Γαρυφαλάκη διατίθεται με την άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Μη εισαγόμενο .
Βασισμένο σε έργο στο http://kalosagogos.blogspot.gr/2013/04/3.html.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δυσορθογραφία: Συμφωνικά συμπλέγματα

Κάνοντας δουλειές του σπιτιού με παιδιά

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην τάξη